Het kruispunt van de N49/E34 met de Stoepestraat te Assenede is één van de zogenaamde "zwarte kruispunten" in Vlaanderen. Willemen Infra, divisie van de Willemen groep, is gespecialiseerd in wegenis- en rioleringswerken en burgerlijke bouwkunde. Als onderdeel van één van de grootste familiale Belgische bouwgroepen werd Willemen Infra aangesteld om het kruispunt te herinrichten.
Bij de herinrichting van het kruispunt wordt de toegangsweg tot de industriezone verlegd via een parallelweg naar het klaverblad van Zelzate. Om het autoverkeer te scheiden van de fietsers worden ook de toegangswegen tot de fietstunnel net ten westen van het klaverblad heraangelegd.
Willemen Infra had voor de uitvoering van de werken meerdere mogelijke ontwerpen op tafel liggen. Eén ontwerp bestond erin om de weg naar de tunnel te versmallen door een nieuwe muur te bouwen op de huidige rijweg. Die nieuwe muur zou dan geïnstalleerd worden op de bestaande vloerplaat door middel van chemische verankering. Om die techniek te kunnen toepassen moet er op regelmatige afstanden geboord worden in de vloerplaat.
Voor Kristof Van Landschoot, werkvoorbereider, was het dan ook cruciaal om de exacte positie van de waterafvoer onder de vloerplaat in kaart te brengen. Om mee te bepalen of dit ontwerp wel degelijk de beste optie was, werd 3Dsoil ingeschakeld.
"Dankzij de snelle interventie en de duidelijke rapportering", zo gaat Kristof verder, "hebben we dit ontwerp heel snel kunnen evalueren."
Uit het onderzoek werd duidelijk dat de uitvoering van dit ontwerp te veel risico’s inhield. Willemen Infra haalde op zijn beurt de andere plannen terug naar boven en opteerde uiteindelijk voor één van de andere ontwerpen. Een ontwerp dat zowel geschikt is voor de optimale inrichting van het kruispunt als voor een veilige uitvoering van de werkzaamheden.