Niet-invasieve scanning van de ondergrond speelt cruciale rol
NV Frateur-De Pourcq is een betrouwbare en ervaren partner in spoorbouwprojecten. Samen met hun klant zoeken ze naar een gepaste en efficiënte oplossing voor het bouwen van een veilige, betrouwbare en duurzame spoorinfrastructuur.
Aan het drukste kruispunt van Antwerpen Linkeroever, de Blancefloerlaan met de Halewijnlaan, waren de tramsporen reeds meerdere jaren verzakt.
Door het vele bemalen voor nieuwbouwprojecten in de omgeving is een ondergrondse veenlaag ingeklonken waardoor ook de tramsporen ter hoogte van het kruispunt verzakt waren. Hierdoor kon de tram over het tracé niet sneller rijden dan 10 km/h, en dit al gedurende 4 jaar.
In 2020 lanceerde De Lijn een ‘design and build’ waarbij de aannemer zowel de oplossing moest uitdenken als uitvoeren. Hiervoor werd een tijdelijke vereniging opgericht tussen Franki Foundations, Besix Infra en Frateur-De Pourcq. Deze laatste is gespecialiseerd in aanleggen van sporen.
De oplossing was de tramsporen te verleggen iets ten noorden van de bestaande waarbij de grond uitgegraven zou worden tot 1.5 m diepte. Op die manier kon er een 1 meter dik grindmatras aangelegd worden met daarboven de typische opbouw gebruikt door De Lijn.
Belangrijk detail: Mobiliteit Antwerpen legde op dat het kruispunt maximaal één maand onderbroken zou zijn.
De KLIP plannen gaven aan dat er heel wat leidingen liepen waarbij er helemaal geen zekerheid was m.b.t. de nauwkeurigheid. Daarbij kwam dat men bij graafwerken in de onmiddellijke omgeving regelmatig stootte op ondergrondse massieven.
Volgens Jan Gillis, technisch directeur bij Frateur-De Pourcq, was het onmogelijk om op slechts één maand tijd én een sleufonderzoek te doen, én de plannen aan te passen in functie van de resultaten van dit onderzoek én de werken uit te voeren.
Het team van 3Dsoil was hier de reddende engel.
Dankzij een niet-invasieve scanning van de ondergrond van het kruispunt kon men op voorhand een heel goed zicht krijgen op de exacte ligging van kabels en leidingen en op de aanwezigheid van ondergrondse massieven. 3Dsoil had namelijk massieven gedetecteerd op zowel 0.8 m als op 2 m diepte. Dankzij die voorkennis had men ruim de tijd om te overleggen en te opteren voor een andere opbouw: uitgraven tot 0.7 m i.p.v. de voorziene 1.5 m, gewapend beton i.p.v. een grindmatras en ook het raster van de grondpalen werd aangepast.
Bijkomend heeft men twee grote toevoerleidingen van zowel drinkwater als van Proximus kunnen vermijden waardoor deze niet zijn moeten verlegd, en dus de doorlooptijd van het project niet bijkomend werd verlengd.
Finaal heeft Frateur-De Pourcq tijdens het weekend van 1 november 2021, met full continu shiften en 75 arbeiders per shift, 300 meter nieuw spoor aangelegd met in totaal 200 betonpalen tot 13 meter diep. Een waar huzarenstuk!